2011-09-05

Van Mossel tot Rucola

Ik ben gek op mosselen en ook op rucola, maar wat hebben die twee nou eigenlijk gemeen met elkaar? Eigenlijk niets zou je denken. De een komt uit de zee, de ander groeit op het land. Je kunt ze samen eten natuurlijk, maar of het bij elkaar past? Geen idee, want ik heb het nog nooit geprobeerd. Ja natuurlijk wel eens een salade naast de mosselen gegeten, maar eigenlijk zelden eentje met rucola.

Wat dan, waarom dan dit onderwerp?

Ja, dat is een leuk verhaal over recycling weer eigenlijk. Ik  koop mijn mosseltjes meestal bij de lokale visboer hier in het dorp. Maar ja, de grootgrutter verkoopt ze natuurlijk ook en allebei in bijna de zelfde plastic dozen, met de grote merken uit Yerseke Zeeland. Jumbo's, gewone, kleintje, hangcultuur, enzovoort, altijd in de plastic doos die zo kant en klaar per 2 kilo afgemeten uit Zeeland naar ons dorp werd vervoerd.

Echter onze visboer bedacht dat dit niet meer zo aantrekkelijk is, om dezelfde dozen te verkopen als die grootgrutters in het dorp en wilde zijn klanten voorzien van materiaal wat exclusiever overkomt. Hij kreeg daarbij hulp van een zeeuwse mosselman, die was overgestapt op een wat millieuvriendelijker materiaal, namelijk een jute zak. De jute zak bevat zo'n vijf kilo mosselen en staat in de ijsvitrine bij de visboer te pronken met zijn mosselen. Het ziet er echt prachtig uit, zo'n mooi gezicht, die donkere blauwzwarte mosselen in een mooie jute zak.

Dus ik vroeg aan de visboer, of ik de zak er dan bij kreeg? Nee, zei hij, ik schep jouw mosselen over in een gewone plastic zak, dat is beter voor in je koelkast, bovendien eet jij geen 5 kilo mosselen, maar neem je maar 2 kilo af voor je gezin. Ja, daar had hij een punt. Maar ik vroeg nog eens door.... want in mijn brein ontstond natuurlijk al een idee... wat of hij met die zakken deed als ze leeg waren? Oh ja, daar heb ik nog geen bestemming voor, tot nu toe gooi ik ze weg. Worden ze dan niet terug genomen door de mosselman? Nee, dat is niet mogelijk, speciale regels van de wetgever. Tuurlijk, ja, je mag niet twee keer de zelfde zak gebruiken, stel je voor, er kan zomaar een zieke mossel tussen zitten en de rest aansteken.

Ik wil de lege zakken wel hebben, ik kan er wel een paar gebruiken opperde ik dus. Oh? Nou goed, dan bewaar ik er een paar voor je. Volgende keer kun je er een paar meekrijgen die ik dan over heb. Ik steek ze wel bij elkaar voor je. Ik was blij, ik had namelijk bedacht... mijn moestuin kan wel wat van die zakken gebruiken. Voor tijdelijke plantenbakken. Je kunt namelijk een plastic zak zonder bodem in de jute zak stoppen, en daarna de zak vullen met aarde. Het was een idee wat ik uit wilde proberen. De jute zak kan dan op de tegels staan en zodoende voor afwatering zorgen aan de onderkant. Het zijn dan wel tijdelijke plantezakken, want ze blijven natuurlijk niet altijd en eeuwig goed.

En nu? Nu staat er alvast één jute zak, met plantjes rucola op het balcon. De rucola die ik onlangs gezaaid had en die te veel was voor de bak waar ze in stond en uitgedund moest worden. Het ziet er fantastisch uit, zo'n mooie jute zak, met kleine mini groente plantjes erin. Een kadootje om naar te kijken. En zo kwamen de mosselen en de rucola samen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten