2011-09-06

Het geheim

Ook wel bekend als: The Secret

Het geheim om een fijn en succesvol leven te hebben is de wet van attractie. Er is een boek over geschreven en een film over gemaakt, en duizenden mensen hebben het gelezen of hebben de film gezien. En is er nu iets veranderd in onze wereld?

Eens even om mij heen kijken...ten eerste heeft niet iedereen het gelezen of de film gezien natuurlijk, dus die mensen weten nog niets en leven er niet naar. Dan zou je toch denken, mensen die het wel hebben gezien moeten er toch profijt van hebben?

Even verder kijken dan maar.... ik ken wel een paar mensen die het hebben gezien. Maar hebben die het ook toegepast? Of hebben zij het zodanig op hun leven toegepast dat anderen er niets van merken? Hebben zij het op zulke wijzen toegepast dat de andere het niet ziet, of zijn zij het intussen weer vergeten, of hebben ze het naast zich neergelegd als iets dat bij hen wel niet zal werken?

The Secret een hype?

Net als indertijd de Celestijnse belofte een hype was?

Moeilijk te zeggen denk ik, maar wel opvallend dat zulke boeken en films een tijdje lang mensen schijnen te beheersen, en dat mensen er opeens "voor gaan"... maar als het dan even niet lukt, dan het naast zich neer gooien en denken, zie je wel, bij mij werkt dat niet. Ik doe het niet goed. Ik kan het niet... en wat gebeurt er dan? Precies datgene wat je zegt; het lukt niet en het werkt niet. Want ook dat is de wet van attractie tenslotte. Als je niet in jezelf gelooft, als je niet echt gelooft in iets, dan zal het nooit jouw werkelijkheid worden, simpelweg omdat je het dan niet naar je toe haalt.

En toch is dat niet nodig. Als we iets willen dan zouden we vol moeten houden. En geloof mij, ik weet hoe moeilijk dat soms is! Als we van alle kanten tegenstand lijken te krijgen. Maar ook dat is weer onderdeel van wat er speelt... geloof jij dat je tegengewerkt wordt? Tja, dan zal dat ook gebeuren. Geloof jij dat je wind mee krijgt? Je raad het al, dan zal dat gebeuren.

Kijk maar eens naar de dagelijkse dingen die er gebeuren. Als je te laat bent en je haast je naar je werk met de gedachte ik haal het nooit.... valt je dan niet op dat alles tegenwerkt? Er is plotseling een wegomleiding, het spoor gaat voor je neus dicht, de bus rijd vlak voordat je er bent net weg, je hebt een lekke band.... alles wat dan maar dwars kan zitten zit je ook dwars! Terwijl vaak als je denkt: ik haal het nog net, dan lijkt het of alle lichten op groen staan, of je precies dat parkeerplekje dichtbij vind, en of je wind mee hebt.

Positief denken noemen veel mensen het, de wet van attractie noemen anderen het, en in mijn beleving bestaat het. Ik kan niet zeggen dat het niet zo is, want bij de meeste ervaringen waar ik het bewust toegepast heb, is het ook zo gebeurd. Als ik naar het strand ga en ik weet dat het druk is, dan soms visualiseer ik een parkeerplek voor me die heel dicht bij is waar ik wil zijn... en weet je, het werkt altijd ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten