2013-07-21

Libelle

Afgelopen week werd ik meermalen gevolgd door een libelle. Terwijl ik mijn boek in de tuin zat te lezen, kwam zij op mijn boek zitten. Haar frêle vleugels even strijkend op haar rug en met haar prachtige groenblauwe ogen mij in de gaten houdend, alsof ze verwonderd was over mijn aanblik. Even later vloog ze weer, om vervolgens terug te keren en op mijn broek te gaan zitten, wederom met haar gezicht naar mij gewend, rustig afwachtend. We keken elkaar aan en ik voelde dat ze iets wilde zeggen, iets van een betekenis voor mij had.

Foto van National Geographics


Natuurlijk ben ik eens op gaan zoeken wat een libelle dan als betekenis kan hebben voor de mens, en dit vond ik zo'n beetje bij elkaar:

Libelle
Als een schepsel van wind staan zij voor veranderen. Als een schepsel van water vertegenwoordigen zij 'een droom'. Andere symbolische betekenis die verband houden met libelle zijn welvaart, kracht, moed, vrede, harmonie en zuiverheid.
 
Nog een site:
 
Libelle: Communicatie via dromen, alertheid, illusies doorbreken, verandering.       

Van de site In Munay kwam dit:
 
De Libel:

Libellen hebben magnifieke en juweelachtige kleuren. Het duurt een tijd voordat zij hun fonkelende kleuren ontwikkelen. Dit betekent voor ons dat met onze rijpwording ook onze eigen kleuren doorbreken.
Libellen wonen in twee rijken, het water en de lucht.
Als nimf leven ze in het water. Na hun gedaanteverwisseling verhuizen ze naar het luchtrijk. Toch houden zij zich altijd in de buurt van het water op. Dit betekent voor mensen met de libel als krachtdier, dat zij altijd ruimte moeten hebben voor de expressie van hun emoties.
Libellen komen alleen overdag tevoorschijn, aangezien zij koudbloedig zijn en de warmte van de zon nodig hebben. Hun krachtigste tijd is de zomer met zijn warmte en licht.
Voor mensen met deze totem is dat van grote betekenis. In het geval van ziekten en kwalen zal het doorbrengen van tijd, buiten in de zon en in de buurt van waterbronnen, het herstel bevorderen.
Het belangrijkste symbool van de libel is dat van transformatie. Als er een libel in je leven gevlogen is mag je een verandering in je leven verwachten.

Boodschap van de Libel: "Het leven is nooit helemaal zoals het lijkt maar het is altijd gevuld met licht en kleur. Kijk hier doorheen en laat je eigen licht schijnen".

met dank aan shamanshome
 
En op weer een andere site vond ik weer het volgende:
Libel (Sympetrum vulgatum) De libel staat symbool voor alertheid, snelheid en illusie.
Bij de indianen van Noord-Amerika staat de libel symbool voor verandering. (De libel is de boodschapper).

 
Al met al dus een boodschap van verandering, van combineren van het element lucht met het element water, waarover ik juist gisteren nog een gesprek over had met een lieve vriendin. Maar ook het combineren van je ziel en het aardse, je spirituele ik en je aardse fysieke ik. Ik hoop er eens rust in te gaan vinden dat die verdeling er is, en heel misschien dat het kan samenleven in mij, in harmonie, zonder gemis, zonder zwaarte.

Dank je wel lieve libel voor je bezoek.

24 opmerkingen:

  1. Er vloog een libelle in mijn tuin en zoekend op internet naar een mogelijke 'boodschap' stuitte ik op je blog. Erg mooi blog!

    Wens je een spoedig vinden van jouw balans.

    Lieve groet,
    Catharina.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor, de libelle zelf en al haar betekenissen. Ik zie ze regelmatig bij mijn vijver...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zat gistermiddag in een bespreking en voelde plots iets prikken in de omgeving van m'n elleboog. Toen ik keek zag ik een libel. Was wel verbaasd en joeg 'm weg. Vandaag herinnerde ik het me weer en wilde weten wat het kon betekenen en kwam hier terecht.

    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zag een libel op paasmaandag 2014. gisteren 24 april zag ik een gouden libel die ik mocht doorkrijgen tijdens een shambhala behandeling aan mijn client. De betekenis van het symbool sluit heel mooi aan..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteravond deed ik mee aan een healing avond. Er gebeurde veel en op het eind 'zag' ik dat er een libelle onder mijn hart geplaatst werd. Van edelsteen en zilver met de kleuren groen/blauw en paars. Het was een rustig, vredig gevoel, later werd de libelle in mijn buik geplaatst en daar voel ik het nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. fijn om jouw blog te lezen !! mooie betekenissen verbonden aan de mooie libel, helemaal nieuw voor mij! maar plotseling heel waardevol,ik had al vier kleine libellen gemaakt met ijzerdraad en nu ga ik er twee hele grote maken, dank voor jouw nuttige en leerrijke blog, sorry ik weet niet hoe ik anders moet reageren daardoor ben ik nu ongewild anoniem, groetjes, Hilde uit Opwijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hilde, fijn om te lezen dat je er iets aan hebt hier, libelles zijn prachtig, ben heel benieuwd naar je handwerk!!

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allereerst hoop ik dat je je balans zult vinden. Dank je wel voor je uitleg.Ik heb deze week een drukke week achter de rug met veel verschillende emoties. Gister dacht ik ga even in de tuin zitten, was intens met mijn kat aan het spelen. Toen kwam er een libelle op mijn voet zitten. Dit was echter niet echt veilig, gezien mijn kat reageerde. Vervolgens ging hij op mijn schouder zitten en keek mij ook aan. Dit vond ik heel bijzonder als of hij mij inderdaad iets wilde zeggen en het voelde ook als een soort steun.
    Het leven is mooi......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hey hey

    dankje! ik kwam ook toevalig op je blog!
    mooi hoor!

    gisteren heeft er tijden het wieden een grote groen bruine libelle rond een kwartier op me linker schouder gezeten. ik kon gewoon doorgaan met me werk. het deed hem niks. heb welkom geheten en ik hoop dt we allebij er van hebben genoten. andrrs ik wel:P

    genietse!

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had zojuist een bijzondere ontmoeting met een libelle in mijn lunchpauze toen ik lekker in het zonnetje zat... hij bleef meerdere malen terugkomen en zat op ca. 30 cm bij mij vandaan.. Omdat ik het zo bijzonder vond was ik toch wel nieuwsgierig naar de betekenis van de libelle en kwam op deze site terecht... Erg mooi om te lezen allemaal... Iedereen heel veel succes!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. vanmiddag zat ik bij anderen in een tuin....twee libellen die de liefde bedreven dwarrelde op mijn borst streek neer....daar zaten ze...innig verliefd....zacht...vredig...en ik keek met herkenning en verwondering....natuurlijk ben ik erg benieuwd naar hun boodschap aan mij....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vanmiddag zat er plotseling uit het niets een prachtige grote groene libelle in mijn raamkozijn, Den ongeveer 7cm groot. Volgens mij een koningslibelle.
    Wat zou de betekenis hiervan kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmmm... de koning heeft een soort van voorbeeld en of leidersfunctie, neemt leiding in het reilen en zeilen van zijn land. Als je dat doortrekt naar de libelle, kun je die eigenschappen toevoegen aan wat er hierboven al staat ;) En wat zijn ze mooi he, die grote libellen?? Majestueus!

      Verwijderen
  13. Gisterennamiddag zat ik in de tuin en zag een libelle constant rondjes vliegen. Ik ben nu wel benieuwd of dit effectief betekent dat er een verandering in mijn leven op komst is ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook ik had een ontmoeting vandaag met een libelle maar niet zo gewoon. Vanwege een val en een blessure aan mijn pols liet ik mijzelf vandaag vervoeren door een kennis. Omdat het tegen de 30 graden warm en zonnig weer is had ik het autoraampje half open. Ineens knalde er een insect keihard ter hoogte van mijn derde oog op mijn voorhoofd.Dwars door het half open raampje dus. Auto langs de kant gezet en inderdaad het bleek een zeer mooie kobaltblauwe libelle te zijn. Het draaide zich met moeite,ook voor het diertje moet het hard zijn gegaan nl en godzijdank vloog het opnieuw vanuit eigen kracht weer de wijde wereld in.Betekende het iets? Ik weet het niet maar het zijn sterke diertjes ,na zo'n aanvaring even bekomen ,zien te draaien in een benarde positie ,draaien naar het licht en weer wegvliegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo allemaal, ik liep een middag van het werk richting de oppas waar mijn zoontje verblijft om hem op te halen. Er bleef steeds een mooie groene libelle buikhoogte van mij vliegen. Die vloog plots weg en daar was ie weer zo ging dat door totdat ik bij de oppas aankwam en toen verdween ie. Wat zou dat kunnen betekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 02 juni 2017 om 12:10 uur

    Een heel mooi groot transparant gekleurde libelle kwam achter me aan terwijl ik aan het fietsen was. Hij vloog naast mij en keek me aan. Ik kreeg een fijn gevoel van en groette de libelle en hij bleef me volgen en wou steeds dichterbij komen. En ik vond het een beetje eng en zwaaide met me hand heen en weer. En oeps hij vloog van me weg. Een bijzondere moment��

    BeantwoordenVerwijderen
  17. gisteren (30 juli 2017) zag ik 6 zeer grote geel achtige libelle's van zeer dichtbij zien vliegen en met elkaar spelen in de lucht( teminste zo leek het wel ). ik zat er met bewondering naar te kijken en zag vervolgens dat 1 uit het groepje verdwenen was. niet veel later voelde ik iets prikken op mijn linkerboven arm. toen ik keek zat daar een zeer grote libelle mij aan te kijken en nadat ik het beestje ff heb laten zitten. joeg ik het beestje weg met een beetje wind uit mijn mond. ik heb ze daarna niet meer terug gezien.

    vandaag was ik bezig om de betekenis te vinden van de libelle en stuitte op jouw site. bedankt voor de info wat op je site vermeld staat

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik heb een libel binnen, al dagen heb de betekenis dus maar eens opgezocht prachtig !
    ben heel erg dankbaar..............

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze middag stond ik aan het zwembad op de camping toen ik plots een libel zag op mijn linker schouder, het was zalig om te zien. Omdat ik wel geloof in spirituele dingen dacht ik, wat zou de betekenis hiervan zijn. Ik kwam hier terecht. Ik wens iedereen die bezoek krijgt van een libel veel succes. Ik hoop dat ik de libel morgen terugzie

    BeantwoordenVerwijderen