2013-05-21

Slapende mensen...

Zelf ben ik al een tijdje bezig om zo veel mogelijk duurzaam te worden in het leven, en om mijn "voetstap" die ik achterlaat te verkleinen. Daar horen heel veel dingen bij, zoals biologisch eten, zelfvoorzienend willen zijn met onder andere zonnepanelen en tuinieren, maar ook je bewust zijn van de schoonmaakmiddelen die je gebruikt, de kleding die je koopt... en dat is (geef ik eerlijk toe) soms best lastig. Je weet niet altijd waar iets vandaan komt, waar het van gemaakt is, of het verantwoord is of niet enz.

Eén van de dingen die de laatste tijd enorm veel in het nieuws zijn geweest, zijn dan met name de producten van Monsanto. Monsanto is zo'n mega bedrijf uit Amerika, maar dat overal zo zijn dochterondernemingen heeft zitten over de hele wereld. Het maakt onkruidverdelgers, maar is ook een bekende producent als het gaat om genetisch gemanipuleerde zaden van planten en groenten. Vreemde combinatie? Voor hen niet! Het is namelijk heel handig om je pesticide te verwerken in de plant zelf, dat scheelt je een hoop werk is immers hun uitgangspunt.

Maar... daar komt de grote maar, onderzoeken (en niet eentje, maar wel meer dan een aantal zal ik maar zeggen) hebben geconstateerd dat er vreemde dingen gebeuren met de dieren de deze genetisch gemanipuleerde producten te eten krijgen. Echter... dit is niet gecontroleerd door Monsanto zelf, en dus verwerpen zij deze onderzoeken, als zouden ze niet reeel zijn of niet op de juiste manier uitgevoerd. Feit blijft dat er veel dieren te maken kregen met gezwellen en fout weefsel waaraan zij zelfs stierven. In een aantal landen, waaronder Ierland, Hongarije, Japan en Oostenrijk, is de productie/verbouw van deze planten verboden en worden de zaden vernietigd.

Een ander product van Monsanto waar erg veel zorgen over zijn, en die op de lijst staan om verboden te worden door de EU, is Roundup. Roundup wordt gebruikt als een onkruidverdelger en wat schetst mijn verbazing? Ze wordt gepromoot door het televisie programma: Eigen Huis en Tuin. Ik ben vrij lang vaste kijker geweest maar sinds ik geen tv meer kijk, zie ik het nog maar zelden. Maar wat een schrik in mij toen ik las dat zij dit product promoten op hun website!!!

Hallo? Slapen ze daar bij RTL?? Dit product is berucht vanwege het verdelgen niet alleen van de onkruiden, maar ook van het bodem leven, om nog maar niet te spreken van de enorme massale bijensterfte waar we mee te kampen hebben. Hoe kun je zo'n product nu promoten? Om het in je eigen tuin te gaan gebruiken? Waar je kinderen spelen? Waar je lieve hondje rondloopt? Denk eens na!!! Ik ben echt geschrokken van de slapende mensen bij RTL!! Voor een lieve duit waarschijnlijk hebben zij zich voor het karretje van deze grote gifmenger laten spannen. En kijk nu toch eens wat een reacties zij op hun website hebben gekregen hierover... maar geen enkel antwoord van de programmamakers zelf, neu.... die houden even zichzelf heel stilletjes. Waarschijnlijk nogal geschrokken door de enorme felle reacties die ze hebben gekregen. Nee RTL, niet iedereen is slapende, en het is tijd dat jullie van de massa media ook eens goed wakker gaan worden!

Wil je ook reageren bij Eigen Huis en Tuin, hier is het artikel bij hun website, waarop je kunt reageren:

http://www.eigenhuisentuin.nl/tuinieren/tuinindex/tuinproducten/onkruidbestrijding/#.UZvYTvvCTmL


By the way, er is een prachtig en krachtig onkruidverdelgings middel dat stukken goedkoper en dan ook nog eens millieu vriendelijk is, het heet Azijn!!! Spuit het puur op de planten die je niet wenst (als die er al zijn) en ze heeft een prima uitwerking erop. Met dit weten dat het biologisch afbreekbaar is en niet ten kwade zal zijn in de natuur. En trouwens, het ouderwetse onkruid wieden is ook niet slecht voor een mens, kom je tenminste nog eens in de natuur ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten