2013-05-29

Gezonde cosmetica

Ja, je houdt het niet voor mogelijk, maar in veel van onze dagelijks gebruikte creme's, deo, tanpasta, shampoo enz. zitten nogal eens stofjes die misschien wel helemaal niet zo gezond voor ons zijn als wij denken. Zo is er nogal wat te doen over de parabenen die in bijvoorbeeld creme's zitten en ook fluor in onze tandpasta is helemaal niet zo gezond voor ons. Twijfelachtig is of ze nu wel of niet schadelijk zijn. Mijn gevoel is: zolang er twijfels over zijn, niet gebruiken! Maar ja... dan moet je wel weten welke producten dan zonder die stofjes zijn gemaakt...

Nee, dat valt niet mee inderdaad. Alweer zoiets waar je dan de ingrediënten van moet gaan lezen (zonder leesbril in de winkel) en dan die kleine lettertjes, daar heb je ook niet altijd de tijd voor om dat uitgebreid te doen als je druk druk druk in de winkels loopt.

Nou, ik doe dat dus soms juist wel. Dan heb ik ineens het idee dat ik iets moet veranderen. Niet alles tegelijk, dan wordt je helemaal gek tenslotte, maar zo stapje voor stapje. En dus ben ik begonnen twee jaar geleden met de tandpasta. Ik wilde geen chemische fluor meer, na alle verhalen daar over. En dus gezocht naar een goed te vinden product dat fluorvrij is. En ja hoor gevonden! En gewoon in de winkel waar ik altijd mijn spullen koop. Mijn tandpasta is nu van Paradontax, de donkerblauwe met het mooie roze bloemetje erop. Wel even wennen aan de zoute smaak, maar verder heerlijk fris.

Ook de zonnebrand moest er vorig jaar aan geloven, ik wilde een biologische. Niet in mijn gewone winkel te vinden helaas. Dus naar de Tuinen van gegaan... en ja daar waren een aantal verschillende te koop. Na lang puzzelen er eentje uitgezocht en vorige zomer gebruikt. In Turkije, in Italië en op Corsica. Prima! Niemand is verbrand!!! Eigenlijk werkte deze beter dan de gewone die ik vroeger kocht. Goede keus geweest. Mijn merk is nu Lovea!!! Ook te koop bij de Etos kwam ik later achter. Overigens in Frankrijk is ie wel gewoon overal in elke super te koop, dus waarom hier nog niet? Tijd voor verandering dus.

En dan sinds kort was de deo aan de beurt. Ook zoiets wat je vaak gebruikt en waar een aantal geruchten en of angsten over waren dat deze wel eens de oorzaak van de vele borstkanker gevallen zou kunnen zijn. Niet bewezen overigens, maar hé, daar zorgt de industrie wel voor natuurlijk. Maar twijfels zijn er en dus ook daar weer eens gekeken naar een eenvoudig te verkrijgen, niet al te dure oplossing. Voorlopig denk ik die gevonden te hebben in Dove, met hun natural deo met dode zee mineralen. Ik had altijd een spray, maar omdat ik dat eigenlijk ook wel vervelend vond zo'n spuitbus (waar toch iets van drijfgassen in zit tenslotte) heb ik nu een roller genomen, die dan ook weer gerecycled kan worden bij het plastic!


Volgende stap zal de shampoo zijn vermoed ik en dan nog de schoonmaakmiddelen in huis... altijd wel weer iets om onder de loep te nemen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten