2012-10-11

Godinnen van de wereld: Abeguwo

Godinnen van de wereld, bij velen onbekend, bij enkelen geliefd. Er zijn ontzettend veel godinnen vereerd op onze wereld. Naast de vele goden die vaak beter bekend zijn, waren de godinnen ook vaak heel belangrijk, voor voortplanting, voor vruchtbare gronden, oogsten en nog meer zaken. Na Deae Nehalennae, die spontaan naar mij toe kwam, ben ik natuurlijk gaan googelen en spontaan kwam ik vandaag op het idee om me eens wat meer te verdiepen in de godinnen die onze aarde rijk is. Vandaar dit item dat een aantal keren terug zal keren, over Godinnen. Het kan natuurlijk best voorkomen dat daar ook de Goden bij betrokken worden, want uiteraard hebben zij ook hun liefdesleven ;) en daar is niets mis mee!


Abeguwo

Abeguwo is de eerstegenoemde in alfabetische volgorde van de bekende godinnen (volgens Wikipedia). Dus vandaag begin ik met Abeguwo! Dit stond in Wikipedia:

Abeguwo is een godin uit de Melanesische mythologie in het gebied van Melanesië en Nieuw-Guinea. Ze leeft in de hemel maar als ze behoefte heeft om te urineren dan doet ze dat op de aarde in de vorm van regen.

Geen plaatje niets!! What a shame, met zo'n mooie naam en zo'n mooie beeltenis... daar moet toch iets bij te vinden zijn? Dus ik ging zoeken en kwam dit plaatje tegen:

 

Een prachtig plaatje, de vrouw in de wolken die voor de regen zorgt. Een echte oer-natuur godin, die zorgt voor het vocht, een voorwaarde om te leven op aarde, vers water. Soms gewenst en soms gevreesd, al naar gelang de hoeveelheid water die ze bracht. En daardoor ook wel een beetje een wispelturige godin, waar de mensen waarschijnlijk zowel naar verlangden of die ze af en toe liever zagen gaan dan komen. Eens kijken of ik van haar in de komende tijd een tekening kan gaan maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten