2012-10-21

Circle in the sand

Circle in the sand, round and round... het liedje gaat door mijn hoofd nu ik weer thuis ben. Ik ben net terug van het strand, op een bewolkte, regenachtige herfstdag in oktober. En lekker aan het opwarmen nu van de koelte en de zilte lucht. Maar wat is het toch altijd zalig om even op het strand te zijn!!

We hebben schelpen gezocht langs de waterlijn, verschillende schelpen, met verschillende structuren, kleuren en vormen. Niet om mee te nemen naar huis deze keer, want we hebben al genoeg schelpen. Nee, deze keer wilden we een schelpencirkel maken en achterlaten op het strand. Dus we zochten en vonden een aantal prachtige schelpen.

Daarna zochten we een mooi plekje op waar het wat droger was, want zo vlak langs de waterlijn zak je in het water als je te lang staat, en daar hadden we niet zo'n zin in vandaag, nu het wat kouder is! Dus naar wat hogerop gelopen en daar een mooi plekje gezocht.

Ik tekende een grote cirkel met een stok die ik had gevonden en stak hem in het midden. Zo dat was de basis, gewoon een cirkel met stip! Een van de meest basic symbolen overigens die in elke cultuur in de oudheid wel werd gebruikt...

Nu de schelpen erbij doen, dat was leuk om te doen met zijn twee. Beginnen in het midden en dan steeds een stapje verder naar buiten toe werken. Heel spontaan kwamen er 7 poten in, van de zeven zusters. Wel mooi dat ik hen toch ook nog naar het strand gebracht heb hiermee, want dit was eigenlijk ook zo'n beetje de plek die ik eerst ervoor in gedachten had :)

 
Ik was nu klaar, maar mijn dochter nog niet! Die begon nu pas echt los te komen. Was ze eerst niet zo geboeid door het maken van de cirkel, nu ik klaar was opeens wel, ze voelde de vrijheid om er zelf op door te gaan en uit te bouwen. En ze begon te tekenen, symbolen die ze kent. Van mij, van haarzelf, van het leven hier. Ze gebruikte drie symbolen die zij leuk vond; een hart met een spiraal, een pentakel en een smiley. Toen ze daarmee klaar was kwam er nog een serie tekeningen daar weer omheen, bloemen.
 
 
Als afsluiting werden er nog een aantal rondjes omheen gerend, want er moest natuurlijk wel energie omheen komen!! Ook dat ging geheel spontaan vanuit de drang van het kind. Ze liep met de klok mee, dus de aardse energie werd gebruikt en werd verankerd. Prachtig uurtje zo met mijn kind gehad, simpel, boeiend en leuk!
 
 


1 opmerking: