2012-11-17

Brilletje op brilletje af


Tja en dan is het opeens zover, doordat mijn oog zo verdraaid en ik niet meer kan zien of een letter nou een c of een o is als ik lees, kreeg ik meer en meer hoofdpijn aan het einde van de dag. Dus ik ben naar de opticien geweest en ja hoor! Mevrouw u heeft twee cylindrische ogen. De één is sterker dan het andere oog. En met lezen heeft u daar het meeste last van. Niet met ver kijken dat is allemaal nog prima.

Dat had ik ook al wel gemerkt ja, dat het gewone kijken geen probleem was, maar juist hier op de laptop, als ik schrijf en lees, dat is vermoeiend gaan worden. Maar ook als ik teken, wordt het na verloop van tijd lastiger om de details op de juiste plek te zetten, ook niet echt handig!

Dus een bril uitzoeken maar he. En nee helaas is de bril die ik nodig heb niet zo eentje die je effe bij de drogist haalt, want een simpel plus of min brilletje helpt mij niet, daar zit geen cylindrische correctie in (noemen ze dat zo? geen idee, maar klinkt wel chique). Dus eentje uitgezocht in de brillenwinkel om het maar weer plat nederlands te zeggen.

Er waren genoeg brillen daar niet van. Prachtige monturen, de een nog moderner dan de ander, maar ook allemaal even duur natuurlijk. En ik zei nog, ik heb er eigenlijk niet zo heel veel geld voor meneer, ik dacht zelf aan zo'n honder euro, hooguit tweehonderd. Laat zo'n bril nou al bijna gelijk naar de driehonderd stijgen! Ik schrok me rot! Maar omdat ik gelijk al zei dat ik er maximaal 200 voor over zou hebben, gaven ze me toch maar korting!

Nu natuurlijk nog het leukste montuur uitzoeken, dat is dat ding waar die glazen dan in komen, uiteindelijk wil je er toch nog een beetje leuk mee voor de dag komen, ook al voel je je gelijk een oude dame die als een schooljuf over haar brilletje heen moet kijken als er even niet gelezen moet worden! Er waren er wel tig natuurlijk, en allemaal verschillend. Kleine ronde glaasjes, dikke monturen, halve monturen, rood, geel, zwart, paars, zilver, twee kleuren, bloemetjes erop enz. enz.

Tsja wat doe je dan... passen! Ik heb daar ik weet niet hoe veel brillen staan passen en het grappige was dat ik eigenlijk de tweede al de mooiste vond, dus waarom dan toch al die andere brillen? Omdat een mens nieuwsgierig is!!! Hoe zou die me staan? En die? En die? Je zou er bijna hebberig van worden. Maar het is gelukt, ik heb dan toch maar een bril genomen, de tweede dus, die aan de bovenzijde geen montuur heeft, waardoor je makkelijk over de glazen heen kan kijken en dan niet gelijk een dikke rand van de bril nog ziet. Het is een beetje brede zwarte bril verder en ik heb hem nu op ja, want het is toch wel super mooi om de letters weer zo duidelijk te kunnen zien, zonder je in te moeten spannen!

2 opmerkingen: