2011-11-19

Tolteekse wijsheden Toltec wisdom

1e inzicht: Wees onberispelijk in je woorden

Onze woorden hebben ongekende scheppingskracht. Met onze woorden kunnen we inspireren en liefde overbrengen, maar ook afbreken en met de grond gelijk maken.
Onberispelijk in je woorden zijn betekent ook dat je tegen je zelf geen dingen zegt - of denkt - die tegen jezelf gericht zijn. (Happinez 7-2011)

Woorden zijn heel krachtig, dat heb ik in mijn leven meermalen ondervonden. Vooral dan hoe men tegen mij sprak als kind. Als ik een compliment kreeg dan was ik altijd zo blij en ging ik nog beter mijn best doen. Als ik echter een nare opmerking kreeg, dan zakte ik al snel in mijn gemoed, en gaf ik er de brui aan, zag het dan niet meer zitten. Op mij persoonlijk hebben woorden dus heel veel invloed. Echter nooit had ik er aan gedacht, dat ik zelf ook door mijn gedachten invloed op mijzelf uitoefen.

Als ik me richt op liefde, op verbinding, samenwerking, goede, mooie en opbouwende dingen, dan voel ik me veel fijner, dan wanneer ik me op de negatieve dingen richt. Woorden tegen mezelf dat ik te dik ben, lelijk, niet goed genoeg, zwak, een watje, een dom mens, als ik die dingen in mezelf denk, dan voel ik me heel naar worden. Soms lijkt het dan wel een cirkel waar je in zit, en die lastig te doorbreken is. Eigenlijk zijn dit soort gedachten emotioneel gif. En dit gif is niet goed voor een mens. We kunnen leren dit te doorbreken door de 1e wet van de Tolteken te gaan toepassen. Dit doen we door de intentie om goede en mooie gedachten over onszelf en over anderen te hebben en uit te spreken.

Ik weet, het zal echt niet in één keer vlekkeloos lukken, de meesten van ons zijn niet veel anders gewend dan kritiek te leveren op ons eigen wezen. Maar probeer het eens een dag, en dan nog een. Goed, je zal af en toe wel eens terugvallen, maar als je het dan weer probeert, dan zul je wel merken dat het dag voor dag beter zal gaan. Je kunt het, als je de intentie vastzet in je hoofd, in je gedachten dat je positief wilt zijn voor jezelf, dan zal dat lukken. Dan kun je stukje bij beetje al het emotionele gif van al die jaren weer van je af schudden en zien hoe mooi je werkelijk bent. Dan kun je bij jezelf komen en jezelf echt waarderen en word je droom van dit leven ineens waarheid.




First insight: Be impeccable in your words

Our words have unprecedented creative power. With our words we can inspire and bring love, but also break down and raze to the ground. Blameless in your words also means that you do not say - or think - negative things to yourself. (Happinez 7-2011)

Words are very powerful, I have experienced several times in my life. Especially how people spoke to me when I was a child. If I received a compliment, I was always so happy and I tried even harder to do my best. However, when I got a nasty comment, then I quickly sank into my mind, and I gave in the towel, did not enjoy it anymore. Words have much influence on me personally. I had never thought that I myself in my thoughts affect my own strike.

If I focus on love, connection, cooperation, good, beautiful and wholesome things, I feel much better compared to focussing on the negative things. Words to myself that I'm fat, ugly, not good enough, weak, a wimp, a stupid girl make me feel horrible. Sometimes it seems you're in a circle, and difficult to break. Actually, these thoughts are emotional poison. And this poison is not good for us. We can learn to break this cycle by applying the first law of the Toltecs. We can do this by the intention of thinking and speaking out good and beautiful thoughts about ourselves and others.

I know it won't be easy and you can't be flawless immediately. Most of us are so much used to criticize ourselves that this is really a total different approach of ourselves. But try it for one day, and then try it another day. And each time try to come back to this intention, and it will get easyer every day. Lock the intention of being impeccable towards yourself into your mind. Then you can gradually take away all the emotional poison of all the years before, shake the negativity off and see how beautiful you really are. And when you can do that, you will start to see yourself with love and appreciate who you are and life will become the truth of your dreams.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten