2013-06-21

Creativiteit

Bij vlagen heb ik er erge last van, creativiteitsaanvallen. Dan moet en zal ik iets gaan maken, maakt niet uit wat! Meestal in periodes dat ik het even wat rustiger heb met werk en in huis enzo, dan barst het los. Ik moet iets doen. Soms zo erg dat ik gewoon maar wat doe, omdat ik helemaal geen inspiratie heb en toch die druk voel om iets te maken.

Zo heb ik dus afgelopen week twee pendels gemaakt, een nieuwe stempel uitgesneden uit linoleum en een zielstekening voor mezelf gemaakt in ingeschilderd. Waar komt die drang om te maken toch vandaan, en waarom komt dat altijd op de momenten dat je je wellicht 'verveelt' met het dagelijkse gewone...

Natuurlijk krijg ik veel inspiratie en zie ik veel voorbeelden van geweldige creaties van anderen die zo op het internet voorbij schuiven als ik 's avonds even lekker zit te surfen op het net. Maar dat was er vroeger (lees zo'n 20 jaar geleden) niet en toen had ik ook al van die aanvallen. Dus het kan niet liggen aan het feit dat we zo veel mooie inspiraties van buitenaf krijgen.

Waarom dan wel?

Omdat de mens een scheppend wezen is. het ligt in onze aard om te scheppen, te creëren, te maken. Het werken met onze handen, onze geest, het bedenken van oplossingen, het versieren van huis, tuin of auto, het samenstellen van nieuwe zaken, het zit ons niet in het bloed, maar in de spirit! We maken de wereld om ons heen, zetten het naar onze hand en passen hem aan, naar onze wensen.

Het scheppen is onze goddelijke aard die naar boven komt drijven. Het uit zich op vele wijzen en iedereen ervaart het op zijn eigen manier. Maar het scheppende vermogen, de creativiteit, zit in ons allemaal, zie het als het contact met je goddelijke zelf die je aanzet tot het creëren, en hoe dichter je bij die vonk komt, hoe sterker die drang kan zijn, en zich uit in een enorme diversiteit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten