2013-01-05

Een moestuin...

Na één seizoen het dakterras te hebben gebruikt als moestuin, kwam ik er al snel achter dat de ruimte hier toch wel erg beperkt was. En dan met een gezin van vijf personen er nauwelijks genoeg was voor iedereen. Hooguit één keer konden we dus proeven van die heerlijke "eigen" boerenkool van het dak, maar nu is het ook gelijk op.

Ik had al een half jaar geleden gezien dat we er niet echt mee rond zouden kunnen komen, en ook mijn verlangen naar een grotere tuin, een echte moestuin is er al heel erg lang. Dus ik had in september de stoute schoenen aangetrokken en een mailtje naar de plaatselijke moestuin vereniging gestuurd met het verzoek om mij op de wachtlijst te plaatsen voor een grote moestuin.

 
En ja, nu is het opeens bijna zover! Er is een tuin plotseling vrijgekomen, iemand heeft het toch nog net op de valreep opgezegd en ik mag hem overnemen. Er staat niets op behalve een kersenboom en een paar bessenstruiken. Nu ben ik toevallig gek op kersen en die boom die gaat natuurlijk blijven, die laat ik niet aan zijn lot over :) Ik ga komende week kijken waar de tuin precies ligt, en dan wordt het natuurlijk razendsnel plannen maken!!!

Wat gaan we erin zetten dit seizoen? Ik heb al wat zaden bewaard die ik graag nog eens zou uitzaaien, en ik had (jawel, want het vermoeden was er natuurlijk al, en stiekem had ik al gehoopt dat ik van boven wat medewerking zou krijgen) al een paar pakjes met speciale zaden gekocht. Zo heb ik dus speciaal graan wat ik graag uit wil proberen. Niet het gewoonlijke moestuin aanzicht waarschijnlijk een veldje graan, maar waarom niet?

Wie mij kent die weet het intussen wel, de raderen draaien continu in mijn hoofd. Welke groenten, welke volgorde, hoe ga ik het indelen. Wat doe ik er absoluut niet in, en wat nou juist wel. Zal ik het op de heksen manier doen, met een cirkel beplanting en met de maanstanden werken, of doe ik het gewoon op gevoel en wanneer het mij uitkomt? Verwerk ik de tips van Anastasia in mijn veldje, of kan het niet, en zal ik wat anders moeten verzinnen.

Eerst maar eens naar dat veldje, en kijken hoe de ligging is. Opvragen hoe de afgelopen seizoenen op het landje waren ingedeeld, zodat ik niet met ziektes enzo te maken krijg. Genoeg om over na te denken en te plannen de komende tijd. Ik vind dat heerlijk, dus daar kijk ik echt naar uit. Ik ben een blij mens, dat ik een stukje land krijg toevertrouwd en waarmee ik mijn gezin voor een groot deel van de nodige biologische vitaminen kan voorzien ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten