2013-04-11

Cura in de Godinnenreeks

Cura, Godin van de zorg

Ik weet het, ik heb al een tijdje niet meer geschreven over de godinnen en al helemaal weinig getekend. Er zat van alles tussen en na Amaunet, en het gesprek met haar, was ik even te veel afgeleid van deze serie die ik wilde maken op mijn blog. Komt daarbij nog het feit dat er zoveel godinnen zijn die met elkaar zijn verbonden dat je soms door de bomen het bos niet zien kunt, en ook zoveel godinnen die erg bekend zijn, dat ik het niet zo leuk meer vind om ze te behandelen, er is immers al zo veel over geschreven, wat zou ik nog toe kunnen voegen?

Niet veel, mijn kennis is niet groot op dat punt, dat geef ik direct toe! Maar toch maar weer verder met deze serie, in ieder geval in woord. Want het blijft toch interessant om zelf ook meer te weten te komen over de oude godinnen die de mensheid vroeger vereerde en die in onze levens van vroeger een belangrijke rol speelden.

Nu dus Cura! Tijd voor haar, en niet voor niets, zij was de schepper van de mens volgens het verhaal dat met haar samenhangt. Dit plukte ik van Wikipedia over Cura:

Cura was de godin van de zorg, zat volgens de overlevering eens aan de oever van een rivier en vormde uit de aan haar voeten liggende klei, terwijl haar ogen peinzend op het voorbijvloeiende water waren gericht, met de vingers spelende en zonder doel een menselijke figuur. Toen Iupiter daar toevallig voorbijkwam, bad zij hem, dat hij dit dode lichaam zou bezielen. De god vervulde haar bede, maar eiste nu ook, dat het nieuwe wezen naar hem zou worden genoemd, hetwelk Cura weigerde, omdat zij het had vervaardigd. Terwijl zij daarover met elkaar twistten, verscheen Tellus, de godin van de aarde, en maakte evenzeer aanspraak op het nieuwe schepsel, omdat zij daartoe de stof had geleverd. Om de twist te beslissen, riepen de drie twistenden eindelijk Saturnus, de god van de tijd, tot scheidsrechter in, en deze deed de uitspraak: "Gij, o Iupiter! gaaft aan het schepsel het leven, neem dus ook zijn lichaam, wanneer het gestorven is; gij, o godin der Zorg! hebt het gevormd, aan u behore het dan, terwijl het leeft; en gij, o Tellus! liet het uit uw stof vormen, uit humus of aarde, geef het dan ook de naam van deze stof en noem het homo of mens (zoon der aarde)."

Goed, en dan zoek je dus een plaatje van deze bijzonder godin uit de mythologie. Niet te vinden! Gewoon niet! Alsof ze uit de boeken is verdwenen, alsof ze niet bestond. Ik heb geen enkele afbeelding van haar kunnen vinden. Overigens de tekst van Wikipedia vind ik ook al aanmatigend, deels suggererend dat deze godin geen idee had wat ze aan het doen was... wie zegt dat ze dat niet wist? Als iemand peinzend kijkt, kunnen zijn gedachten en creatieve geest wel eens heel hard aan het werk zijn, lees de boeken van Anastasia (Vladimir Megre) er maar eens op na, dan ga je wel anders denken.

Wat ik uiteindelijk heel apart van dit verhaal vind, is dat er zo'n beetje drie vrouwelijke figuren en één mannelijke betrokken waren bij het scheppen, bezielen en benamen van de mens. Het is weer eens wat anders dan de meer gangbare verhalen uit de bijbel of de big bang theorie en evolutieleer van Darwin... Intrigerend is het in ieder geval wel ;)

Rest mij nu natuurlijk de "taak" om van Cura een leuke impressie te maken zoals jullie dat van mij gewend zijn. Als ik tijd vind, zal ik die zeker binnenkort produceren ;) gewoon even afwachten maar lieve lezers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten